
Cremades, E., Solivellas, I., i Tudela-Isanta, A. (2025). Language ideologies and sociolinguistic competence in Catalan: the case for young speakers in the Balearic Islands. Zeszyty Łużyckie, 612, 79-106. https://doi.org/10.32798/zl.1305
Les ideologies lingüístiques poden influir en les opcions lingüístiques i ajudar-nos a comprendre millor la situació sociolingüística actual a les Illes Balears, on els joves tenen un alt coneixement del català que no es tradueix en el seu ús. Concretament, aquest article ofereix una anàlisi de les ideologies lingüístiques predominants entre parlants d’entre 15 i 29 anys a través de dades qualitatives obtingudes mitjançant entrevistes individuals i grups de discussió en el marc del projecte AULIJOVIB. Els resultats destaquen com les ideologies lingüístiques influeixen en les eleccions lingüístiques i en la construcció de la identitat. A partir de l’anàlisi, l’estudi també proposa estratègies pedagògiques per abordar les ideologies lingüístiques i els prejudicis lingüístics a l’aula, considerant la interacció complexa entre factors afectius, ideologies lingüístiques i aprenentatge de llengües, i oferint reflexions i implicacions pràctiques per als docents en contextos multiculturals (Més informació).